Groeiversnelling in verkoop met een heldere salesstrategie
Een goede salesstrategie zorgt ervoor dat laten kopen gemakkelijker kan worden.
Je kan onmogelijk uitblinken in alles, en zeker niet voor iedereen.
Bepaal uw ideale klantgroep, maak helder welk probleem je voor hen kan oplossen en communiceer duidelijk ! Als een klant koopt komt dat door al wat jij vooraf gezegd en gedaan hebt !
Veel bedrijven – vooral KMO’s – staan amper stil bij hun salesstrategie. Ze willen én hoogstaande innovatieve producten leveren, én de scherpste prijzen aanbieden én een ijzersterke klantenservice garanderen.
Je kan niet excelleren in alles en dus heb je een duidelijke strategie nodig! Kiezen is winnen ! In de sport spreken ze over een gameplan om een wedstrijd te winnen. In sales is het niet anders. Bepaal een duidelijke salesstrategie om de juiste klanten te winnen en de competitie net dat stapje voor te blijven. Maak verkoop gemakkelijker en begin met een strategie !
Je kan evenwel onmogelijk uitblinken op al deze waardedomeinen. Hoogstaande kwaliteit en de scherpste prijzen op de markt zijn vrijwel onmogelijk met elkaar te verzoenen. Door geen keuzes te durven maken, beschouwen potentiële klanten je bedrijf als vis noch vlees.
Naast een gebrekkige en onduidelijke positionering staan veel bedrijven amper stil bij de klantenervaring die ze genereren.
Wat willen we dat klanten denken over onze prijs, onze service, onze bereikbaarheid, onze producten en diensten,…?
Welke ervaring of beleving willen we onze klanten bieden? Hoe kijken klanten naar de producten of diensten die wij aanbieden? Door hier niet of amper bij stil te staan, focus je onvermijdelijk op de verkeerde zaken.
Daarnaast worstelen tal van ondernemingen met hun pricingstrategie. Ook dat maakt deel uit van je salesstrategie.
Een sterke salesstrategie staat garant voor een duidelijke positionering van je bedrijf, waarbij je doelgericht specifieke klantgroepen de beoogde klantenervaringen laat beleven.
Je werkt daarbij volgens een weldoordachte prijsstrategie die een succesvolle verkoop verzoent met winstmaximalisatie. Het komt er hier op aan om de juiste aanbieding te maken voor de juiste klantengroep.
Met een sterke salesstrategie geef je aandacht aan de juiste prioriteiten. Hierdoor verhogen je marges, bespaar je kosten én verkoop je meer.
Door een strategie te bepalen kan je veel aspecten van sales meetbaar maken. Verkoop heeft hoe dan ook een cijfermatig aspect : omzet, conversieratio's, aantal nieuwe klanten, aantal offertes, aantal leads, analyse van de omzet per product,...
Meten is weten is dan ook de basis om bij te sturen. Met cijfers krijg je een "foto" van je prestaties. Cijfers zeggen niet alles, hoewel ze nooit liegen en veel verkopers er bang van hebben.
Het uitwerken van een sterke salesstrategie verloopt in verschillende (groeps)sessies. Als externe partij werken we als deskundig klankbord en nemen we vooral een coachende rol op ons.
Met ondersteuning van cijferanalyes en een uitgebreide salesscan geven we samen duidelijke antwoorden op volgende vragen:
We passen heel bewust een coachende aanpak toe. Alleen zo kom je tot een sterke salesstrategie en een sterk intern draagvlak bij de bedrijfsleiding. Het ultieme doel is om het laten kopen gemakkelijker te laten gebeuren.
Wil jij ook als de gekleurde paraplu gevonden worden ?
Maak hier je afspraak voor een gratis eerste adviesgesprek
Zin in een spelletje Stratego ?